Ένα θέμα διαπερνάει τα μαθήματα του Α’ Κύκλου: Η διδασκαλία των μαθημάτων σε μία νέα βάση που επανασυνδέει τους φοιτητές με το μάθημα. Ένας τρόπος να το πετύχουμε είναι οι Θετικές Μέθοδοι Διδασκαλίας (Positive Approach to Teaching). Όμως, τι είναι οι Θετικές Μέθοδοι Διδασκαλίας?
Αυτό, κυρίως, είναι το αντικείμενο των μαθημάτων του Α’ Κύκλου Μάθησης του Κέντρου Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης στο ΓΠΑ. Με μία πρόταση, οι Θετικές Μέθοδοι είναι μία άλλη κουλτούρα διδασκαλίας στην τάξη που διαφέρει από την τωρινή σε δύο βασικά χαρακτηριστικά:
- Οι Θετικές Μέθοδοι μεταφέρουν το επίκεντρο της διδασκαλίας από τον καθηγητή στους φοιτητές. Απέναντι στην παθητική παρουσία στο μάθημα, οι Θετικές Μέθοδοι Διδασκαλίας επιδιώκουν την μάθηση μέσα από την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών ή μαθητών στο μάθημα.
- Το άλλο χαρακτηριστικό είναι πως οι Θετικές Μέθοδοι περιλαμβάνουν κάποιες πολύ απλές πρακτικές που, πολύ εύκολα, μπορούν να ενσωματωθούν στο μάθημα.
Στα μαθήματα του Α’ Κύκλου, θα δούμε πολύ αναλυτικότερα τις Τεχνικές που περιλαμβάνουν οι Θετικές Μέθοδοι Διδασκαλίας. Εδώ, δίνουμε την ιδέα αυτών των τεχνικών, αναφέροντας μερικές από τις πιο βασικές από αυτές.
Κατ’ αρχήν, η αλλαγή της κουλτούρας διδασκαλίας που περιλαμβάνουν οι Θετικές Μέθοδοι Διδασκαλίας ξεκινάει από τον Καθηγητή που θα πρέπει ν’ αλλάξει την δική του στάση απέναντι στο μάθημα και τους φοιτητές. Απορρίπτοντας την αντίληψη του μαθήματος σαν μία «σόλο παράσταση» από αυτόν. Ο ρόλος του Καθηγητή δεν είναι να μονοπωλεί το μάθημα ή να επιχειρεί να εντυπωσιάσει τους φοιτητές του με μία συναρπαστική διάλεξη.
Στο πνεύμα των Θετικών Μεθόδων, ο Καθηγητής χρειάζεται να επιχειρήσει την συμμετοχή των φοιτητών του στο μάθημα.
- Ένας απλός τρόπος να πετύχουμε ή να προτρέψουμε την συμμετοχή των φοιτητών στο μάθημα, είναι να προσδιορίσουμε τον σκοπό του μαθήματος και την σημασία που έχει για τους φοιτητές, είτε σαν γνώση ή σαν δυνατότητα, το πλαίσιο μεσα από το οποίο θα αναπτύξουν την σκέψη και συγκεκριμένες δεξιότητες.
- Η σημασία και τα οφέλη ενός μαθήματος για τους φοιτητές είναι ένα εξωτερικό κίνητρο, για την συμμετοχή τους στο μάθημα. Όμως, πέρα από τα εξωτερικά, για καθένα από εμάς, υπάρχουν και εσωτερικά κίνητρα. Ένα εσωτερικό κίνητρο που υπάρχει σε όλους μας, είναι το κίνητρο να μαθαίνουμε καινούργια πράγματα. Εκδηλώνεται μέσα από την τάση να εξερευνούμε το περιβάλλον μας. Ένας Καθηγητής θα πρέπει να εκμεταλλευτεί και να διεγείρει το εσωτερικό κίνητρο των φοιτητών του για μάθηση.
- Εστιάζουμε σε πρακτικές που προωθούν την ενεργή αντί της παθητικής συμμετοχής των φοιτητών. Μία τέτοια πρακτική είναι πριν από το μάθημα, να δίνουμε υλικό στους φοιτητές να προετοιμάσουν για το μάθημα. Ώστε, να έρθουν προετοιμασμένοι με ερωτήσεις και θέματα για συζήτηση, αντί να περιμένουν ν’ ακούσουν από τον Καθηγητή τι θα τους πει και να κάνει αυτός, όλο το μάθημα.
- Διδάσκουμε στους φοιτητές τεχνικές και επιχειρούμε να εξασκήσουμε και αναπτύξουμε τις δεξιότητες που χρειάζονται ή τους βοηθάν για τις απαιτήσεις του μαθήματος. Για παράδειγμα, μπορούμε να διδάξουμε στους φοιτητές τον υπολογιστικό τρόπο σκέψης σαν μία μεθοδολογία που μπορούν ν’ ακολουθούν για να λύνουν προβλήματα.
- Χρησιμοποιούμε τεχνικές διδασκαλίας όπως η ανεστραμμένη τάξη (flipped classroom), όπου οι φοιτητές κάνουν το μάθημα.
- Στην αντίληψη της ανεστραμμένης τάξης ή σαν εφαρμογή της, ενσωματώνουμε στο μάθημα Παρουσιάσεις φοιτητών και ομαδικά projects – ομαδική εξαμηνιαία εργασία.
Εφαρμόζοντας αυτές τις μεθόδους στις τάξεις, καταφέρνουμε να αναπτύξουμε μία γενιά δυναμικών νέων με κριτική σκέψη που μπορούν να δουλεύουν ανεξάρτητα, από μόνοι τους, χωρίς την συνεχή καθοδήγηση των καθηγητών. Όμως, πολύ περισσότερα για τις Θετικές Μεθόδους διδασκαλίας και τους τρόπους εφαρμογής τους στην τάξη, μπορούμε να δούμε μέσα από τα μαθήματα του Α’ Κύκλου.